The beginning of our holiday

3 juli 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal,

Het is alweer eventjes geleden dat ik mijn blog online heb gezet, de afgelopen 2 weken vlogen voorbij! De laatste stageweek gehad, mijn ouders zijn ondertussen al in Ghana aangekomen en we hebben al bezienswaardigheden gezien! Wat is het toch een bijzonder en prachtig land, ik moet er nog niet aan denken dat ik over 2 weken alweer in Nederland ben. Ik ga het hier zeker missen dus ik ga er nu nog volop van genieten!

18-6-2016

Het is weekend dus even lekker genieten van onze vrije dagen, na 2 weken liet het zonnetje zich eindelijk zien en hadden we een dag lang water en stroom! In de ochtend nog even aan school gewerkt, want door het vele light off is het er niet veel van gekomen. In de middag lekker genoten van het zonnetje.

19-6-2016

Zondag was een schooldag voor ons, we hebben heel de dag aan onze schoolopdrachten gewerkt. In de middag begon het ook keihard te waaien en stormen dus veel konden we niet doen. Lekker een kippensoepje gegeten, dat hadden we wel verdiend na een lange dag school. Hopelijk is het de komende weken iets lekkerder weer als mijn ouders komen.

De laatste stagedagen

Het is zo raar dat de laatste stageweek is begonnen, het is echt een bijzondere ervaring om hier stage te mogen lopen. Ik heb veel gezien de afgelopen weken in het ziekenhuis en ik had het ook echt niet willen missen. Ik zit gewoon al 9 weken in ghana en over 3 dagen heb ik vakantie, de tijd vliegt echt voorbij!

Ik vind het nog steeds grappig om te zien waar mensen hier kunnen slapen, onderweg naar het ziekenhuis lag er gewoon een persoon te slapen aan de kant van de weg. Het zag er niet zo comfortabel uit maar dat vond hij niet zo erg denk ik. Om 8 uur kwamen we aan in het ziekenhuis, we hebben de wondzorg gedaan bij de vrouwen die een keizersnede hebben gehad. Er was niet veel te doen op de afdeling, er waren 2 vrouwen waarbij de vliezen waren gebroken maar hadden nog maar een paar centimeter ontsluiting. Brenda en ik hebben ondertussen wattenbollen gedraaid die later steriel worden gemaakt, niet echt bijzonder om te doen maar de tijd ging hierdoor wel iets sneller voorbij.

21-6-2016

We kwamen aan om 8 uur en er was net een vrouw bevallen van een tweeling. De vrouw was de avond daarvoor binnen gebracht in het ziekenhuis omdat ze zuurstof te kort had. De vrouw is 44 jaar, is 13 keer zwanger geweest en heeft nu 11 kinderen op de wereld gezet! De vrouw had HIV en hepatitis B, grote kans dat de baby’s het ook hebben. We hebben ander half uur met de baby’s op schoot gezeten, ze waren een beetje onrustig.

We hebben nog de wondzorg gedaan bij een paar vrouwen en de navelstrengen van de baby’s schoongemaakt.

Om 11 uur konden we bij een operatie bijwonen, er werd een baarmoeder verwijdert! Wat een bijzondere en gave ervaring! De operatie duurde 4 uur, de vrouw had meerdere cystes in haar baarmoeder en ze wisten niet of ze goed- of kwaadaardig waren. Ze gebruikte een brander om de baarmoeder los te branden en hechtte gelijk alles dicht. In de kamer rook het ook echt naar een vlieg die je verbrande met een elektrische vliegenmepper haha. De cystes waren erg dik want toen ze een soort van kurkentrekken erin deden, brak de eerste af! De tweede ging wel goed en hierdoor konden ze de baarmoeder wel goed omhoog houden en hem netjes verwijderen.

22-6-2016

Een dagje naar Accra om de verleningen van onze visums op te halen en met Marleen af te spreken. In accra even iets gedronken met Marleen en haar vriend bij gepraat over project Dodzi en de pallet. Het blijkt dus dat onze pallet met alle spullen en kleding die we hebben ingezameld al een lange tijd in Accra te staan, maar hij is zonder toestemming opgehaald door een bedrijf en die hebben hem opgeslagen. Om alleen de pallet te ontvangen moesten we een rekening van 3600 cedi betalen (ongerekend 900 euro) en we hadden al de pallet voor 500 euro opgestuurd hier naartoe. We wilden bij de manager een klacht indienen over de grote rekening en de pallet ontvangen maar hij is niet op komen dagen dus zijn we zonder pallet naar huis gestuurd. Naar de politie gaan met het probleem heeft hier ook geen nut want die zijn net zo corrupt als de mensen van het bedrijf. Morgen gaat Marleen terug met Desire om hopelijk de pallet mee naar huis te krijgen, zodat eindelijk het project in gang gezet kan worden.

In de middag lekker met z’n allen gegeten bij een chinees in Osu, het was echt heerlijk! Om half 6 richting huis gegaan, het duurde door het verkeer iets langer dus we kwamen uit eindelijk om half 10 thuis. Het is heel normaal hier dat de reistijd erg kan uitlopen, 2 uur reizen om ergens te komen hier is normaal.

The last day

De laatste stagedag vandaag, ik vind het idee zo raar om straks niet meer elke dag naar het ziekenhuis te gaan voor stage. 9 weken, 5 dagen lang stage gelopen in het Ada East District Hospital, het was echt geweldig!

In de morgen mijn 3e en laatste keizersnede mogen mee maken, en in de kamer daarnaast werd er een man geopereerd aan zijn ballen. Hier alleen het laatste deel van de operatie mee gemaakt, maar het was interessant om te zien!

In de middag mochten we nog een baarmoeder verwijdering zien, de vrouw had twee grote gezwellen aan de baarmoeder. Het leken net op 2 grote mango’s die verwijdert werden, later kwam de baarmoeder eruit. Die heeft nog een tijdje voor ons op de tafel gelegen, het leek net op een kip die nog gebraden moest worden op de barbecue haha. De vrouw verloor best veel bloed tijdens de operatie, dus ze heeft twee zakken bloed gekregen.

De sfeer in het theatre is altijd super gezellig en de operaties zijn erg interessant, ik ga iedereen echt missen. Het is echt een bijzondere ervaring en ik zal het nooit meer vergeten. Ik ben echt super blij dat ik dit avontuur ben aangegaan, echt een geweldige tijd hier gehad!

In de avond nog lekker bij enzym gegeten, Ayse (onze coach) gaat morgen alweer terug naar Nederland. In de avond nog even naar freedom gegaan om iets te drinken en een cadeautje te geven.

Over project Dodzi, Marleen heeft de pallet mee naar huis gekregen voor 3000 cedi (ongeveer 750 euro). Het is een dure rekening maar anders konden we de kinderen ook niet meer blij maken met de spullen die we hebben opgehaald. De pallet is nu bij Marleen thuis en wordt uitgezocht om naar de arme kinderen en tienermoeders te brengen, er zijn veel spullen ingezameld dus we kunnen veel mensen blij maken.

24-6-2016

In de morgen nog even naar de naaister gegaan om spullen op te halen en afscheid genomen van onze coach Ashely. In de avond ging ze vertrekken naar Nederland en wij gingen die dag naar Accra om mijn ouders op te halen. We zijn naar het National Art Centre geweest, hier zijn kraampjes met veel souvenirs. In de avond een film gekeken, Now You See Me 2, het was echt een super leuke film. Snel naar het vliegveld gaan rijden om mijn ouders op te halen, na een uurtje kwamen ze eindelijk naar buiten. Eindelijk kon ik mijn ouders en zus een knuffel gegeven na 2 en een halve maand, wat heb ik ze gemist die maanden!

Kokrobite

In de morgen lekker gegeten bij het Paloma hotel met mijn ouders, zus, Ayse, Brenda, Marleen en Desire. Marleen en Desire kwamen nog een paar tassen ophalen voor project Dodzi, die mijn ouders hadden meegenomen vanuit Nederland. Op weg naar kokrobite, lekker een heel weekend zon, zee, strand en lekker niks doen. In de avond lekker gegeten bij de Italian Garden, daar hebben ze echt heerlijke pizza’s en chocoladetaart! Het is echt een heerlijke sfeer in kokrobite en op zaterdagavond was er een feest bij Big Milly’s. Er kwamen acrobaten, gezellige muziek gedraaid dus gezellig nog gedanst. Het was dus echt een heerlijk rustig, ontspannen weekend.

Cape Coast

Vandaag gingen we vanuit kokrobite naar cape coast rijden, nog afscheid genomen van een paar bekenden en in de taxi naar cape coast. Het busstation was wel een gedoe, het was erg druk en met al die koffers is reizen niet zo handig. Ghanezen hebben ook niet echt een logica met inpakken, ze wilden de koffers in de trotro maar dit lukte niet altijd. Als het niet past doen ze het op de zelfde manier er weer terug in met de hoop dat het nu wel past haha. Het is uiteindelijk toch gelukt en toch op weg naar cape coast, het is echt een prachtige omgeving, overal stonden palmbomen en je zag veel groen. Aangekomen in cape coast sliepen we in de Oasis beach resort, we sliepen in een houten hutje met 2 stapelbedden zonder wc of douch. Hiervoor moest je naar buiten gaan, hier stonden alle douches en wc’s. We sliepen echt recht achter de zee, je liep de kamer uit en je kon gelijk het strand op. Het was echt een prachtig uitzicht en het was naast het Cape Coast Castle.

28-4-2016

Na 10 weken eindelijk een ontbijt op dat ik al heel lang niet op had, een crepe met nutella en banaan! Ik heb er echt van genoten want dit eet je niet snel hier in Ghana! Na het ontbijt naar het Elmina Castle gegaan, dit was het oudste kasteel in Ghana met zelfs een Nederlandse achtergrond. Het kasteel werd voor meerdere generaties gebruikt, eerst werden vrouwelijke slaven gebruikt en mishandeld. Er zijn soldaten getraind en er was een politieschool geweest. Er zijn veel doden geweest in het kasteel dus in sommige kamers lagen er overal bloemen om de doden te herdenken. Na de lunch naar Kakum Natoinal Park gegaan, het is een park in het regenwoud. We sliepen middenin het regenwoud in een boomhut van 3 verdiepingen hoog, het was toch iets te hoog dus mijn ouders sliepen in een hotelkamer. We hebben in de avond een wandeling gedaan door het regenwoud, in de avond zijn er veel dieren in het regenwoud. De gids vertelde dat er scorpioenen, cobra’s, pythons, apen, honderden insecten en meerdere dieren in het regenwoud leefden. We hebben niet veel dieren gezien maar het was erg leuk om te doen, de dierengeluiden waren erg interessant. We hadden geen toilet of douch in dus we moesten buiten op een middeleeuws toilet zitten, er was geen water en het was gewoon een put.

29-6-2016

Om 5 uur bed om naar de 40 meter hoge touwbruggen toe te lopen. Het was 420 meter lopen naar de touwbruggen, voor mijn gevoel was het wel iets verder omdat we ook een berg opliepen. Het is best spannend in het begin op de bruggen, het zijn ladders met planken erop met touwen waar je over heen liep. De bruggen bewogen ook erg veel als je erover heen liep.  Het was echt een prachtig uitzicht tussen alle bomen, het was echt adembenemend. Helaas geen apen gezien maar het was echt een geweldige ervaring!

In de middag terug naar accra gegaan en in de avond lekker gegeten bij het Paloma hotel.

30-6-2016

Eindelijk ga ik aan mijn ouders laten zien waar ik heb gewerkt en geslapen de afgelopen 2 en een halve maand. Eerst nog naar trashy bags gegaan, dit is een winkel waar ze tassen maken van gerecyclede plastic drinkzakjes en stukken stof. Het was een klein winkeltje maar toch erg leuk om te zien. In de Accra Mall nog lekker geluncht en toen opweg naar huis. Een week vakantie is lekker maar het is toch fijn om hier in je eigen bed te stappen, het voelt toch echt wel als thuis hier. In de avond spullen afgezet bij het Cocoloco Beach Resort waar mijn ouders sliepen en gezellig met Ayse, Marije, Brenda, Desmond, Noah (onze nieuwe coach), mijn ouders en zus indomi gaan eten. Ze moesten wel gelijk proeven wat we hier eten en de eerste keer op de motor was ook spannend! Nog gezellig wat spelletjes gespeeld bij freedom en toen lekker naar huis om te slapen in het vertrouwde bedje.

1-7-2016

Alweer de maand juli, wat gaat de tijd snel gewoon al de maand april, mei en juni zijn voorbij gevlogen. Het is alweer de laatste maand, ik wil er nog niet aan denken om nu al naar huis te moeten gaan. In de morgen gezellig naar de markt in Kaseh gegaan om een klof te kopen voor mijn familie. Na de markt een rondleiding gegeven in het ziekenhuis, nu kon ik laten zien waar ik al die weken stage heb gelopen. In de middag nog naar Peace om gezellig te gaan zwemmen, in de middag was papa ziek geworden helaas dus die ging gelijk naar bed.

In de avond nog naar een feest gegaan bij Tjarley Korpey, 1 juli is hier een feestdag om te vieren dat Ghana onafhankelijk is geworden. Het was niet zo heel erg druk in het begin maar het was erg gezellig.

2-7-2016 & 3-7-2016

Lekker een dagje bijkomen van het feestje, papa is nog ziek dus die bleef nog een dag op bed liggen. Zaterdag in morgen nog even naar de markt gegaan in Ada om te kijken voor kloffen. In de middag lekker noodles en mango gegeten, wat ga ik de mango straks missen! In de middag lekker in de tuin gelegen want het is nu nog lekker weer! Gelukkig is het tot nu toe echt heerlijk weer geweest en is het nog niet gaan regenen. In de avond nog gezellig naar mijn ouders geweest en gezellig gekletst.

Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte wat ik de afgelopen weken heb gedaan, ik ga nog even lekker genieten van mijn vakantie en nog even in het zonnetje liggen.

See you soon, liefs Kyrea!

1. Wanda:
    3 juli 2016
    Gewéldig om te lezen! Wat een fantastische ervaring heb jij daar gehad. Mooie momenten in het ziekenhuis meegemaakt. Héél bijzonder! En goed om te lezen dat alles zo vertrouwd voor je is.
    Fijn dat je ouders en zus er zijn. Super om hun deelgenoot te maken van jouw stage daar. Fantastisch mooi!
    Beterschap voor je vader!
    En nog een Super mooie tijd daar, met elkaar.
  2. Jurgen:
    5 juli 2016
    Hoi kyrea
    Je hebt veel beleeft daar in Ghana en hoop dat het naar je zin hebt gehad en nog een fijne vakantie toegewenst
    Gr Jurgen
  3. Esme:
    11 juli 2016
    Hoi hoi zusje!!
    Super grappig om nu na mijn vakantie jouw blog zo te lezen: ik snap opeens gelijk alles waar je het over hebt. Ik kan gewoon bijna letterlijk voor me zien waar je bent geweest, erg leuk
    De vakantie was super!! Jouw omgeving van de laatste maanden, is inderdaad erg geweldig! Wou dat we langer hadden kunnen blijven!
    We zien je snel weer, maar eerst mag jij nog erg veel genieten de komende week!! ☀️☀️
    Liefs, Esmé