The first days at maternity!

8 juni 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal,

Er is alweer een week voorbij gegaan in het bijzondere speciale Ghana. Inmiddels al weer 7 en een halve week hier, de tijd gaat echt snel voorbij hier! Over 2 en een halve week is alweer de laatste stagedag en komen mijn ouders al op vakantie! Ik kan niet wachten om ze weer te zien en ze mijn leventje hier te laten zien.

Maar eerst nog een update van de leuke nieuwe afdeling in het ziekenhuis: maternity!

3-6-2016

Vandaag was alweer de laatste dag op de ward, we hebben al weer 3 weken stage gelopen op deze leerzame afdeling. Dinsdag beginnen we op de nieuwe afdeling en ik kan ook echt niet meer wachten om daar aan het werk te gaan.

Om half 8 stonden we in de zusterpost, hebben we taking up gedaan met de andere collega’s en nachtdienst. Brenda en ik hebben de bedden opgemaakt en zijn daarna naar het secretariaat gegaan omdat Brenda een pakketje verwachtte. Het pakketje was 13 mei al binnengekomen in Tema, maar werd na 21 dagen terug gestuurd naar Nederland. Het briefje kreeg ze eerder deze week dus dit was de laatste dag om het op te halen. Er was verteld dat de chauffeur het pakketje zou ophalen maar dit was niet gebeurt, we zijn die dag vertrokken naar Tema om het op te halen. De chauffeur wilde ons brengen naar Tema het is 2 uur heen en terug rijden met de auto.

Om 1 uur waren we terug op de afdeling, we hebben de vitale functies gemeten bij de patiënten. We hadden voorgesteld langer te blijven maar dat hoefde niet van de hoofdzuster.

In de avond gezellig een rustig filmavondje gehouden met Brenda.

4-6-2016

Zaterdag vroeg uit bed en kijken bij de markt in ada voor het cadeau voor Brenda haar verjaardag. Helaas niet het cadeau gevonden wat ik zocht maar wel voor mezelf een nieuwe leuke klof gekocht. Desmond was die dag jarig, de vriend van onze coach Ashley, het was lekker weer dus we hebben gezellig gezwommen bij Peace. In de avond gezellig nog naar café Freedom gegaan en een drankje gedronken op de verjaardag van Desmond.

5-6-2016

Heel de dag lekker rustig aangedaan, nog even wat nuttigs gedaan voor school. Overdag was het niet heel erg lekker weer dus we zijn niet ergens naartoe gegaan. In de avond lekker zelfgemaakte noodles gemaakt. En om 9 uur naar Aqua Safari gegaan om de verjaardag van Brenda alvast te vieren want ze wordt 21! We hebben met z’n allen gezongen, ook het personeel deed gezellig mee. Om 10 uur zeiden ze helaas al dat ze gingen sluiten dus we hebben 1 cocktail genomen, ik had een strawberry tequila cocktail, zoet maar echt super lekker! We zijn doorgegaan naar Freedom café (het dorpscafé) om te poolen en te wachten tot 12 uur. Om 12 uur haar verjaardag gevierd en de cadeautjes gegeven, om half 1 waren we weer thuis.

6-6-2016

Brenda is officieel 21 geworden en dat gingen we vieren met chocolade-, kaas- en normale pannenkoeken! De moeder van een van de meiden had een blok kaas mee genomen vanuit Nederland en we hebben er gelijk van geproefd. Is het toch een soort van feestmaaltijd geworden. In de middag nog 2 uur naar maranatha gegaan om te zwemmen en zonnen maar de zon ging helaas al snel weg. In de avond wilden we uiteten in een guesthouse in het drop maar deze was helaas gesloten op een maandag. Toen hebben Brenda en ik lekker zelfgemaakte pizza en knoflooksaus gemaakt voor iedereen. Deze was erg goed gelukt en het was een heerlijke verjaardag maaltijd.

7-6-2016

Vandaag was het eindelijk zover, we gingen naar de afdeling maternity! Op naar de baby’s, keizersnede ’s en bevallingen, ik heb er echt zoveel zin in! Om half 8 kwamen we aan op de afdeling en hebben we takking up gedaan met de nachtdienst. Eerst hebben we meegekeken met de wondzorg bij 2 vrouwen. Deze vrouwen hebben een keizersnede gehad en de wond moest verzorgd worden. Het is een mooi litteken, ze snijden net onder de buikriem en hechten het van binnenuit. Je ziet eigenlijk bijna niet dat ze een litteken hebben en je ziet niks als je een broekje aan hebt. De afdeling heeft zo’n 30 bedden voor de moeders met hun kinderen.

Om 9 uur kwamen Brenda en ik de anesthesist tegen en die vertelde dat er een keizersnede op komst was. Wij hadden gevraagd of we hier bij mochten kijken. Ik was echt zenuwachtig maar erg enthousiast en wilde het graag meemaken.

De moeder wilde eerst niet dat de keizersnede door zou gaan maar de artsen hebben haar toch overtuigt en om 1 uur was het dan zover! We werden gehesen in een chirurgen outfit, het was een erg groot pak met echt kaplaarzen in maat 44. In de operatiekamer lag de patiënt op een operatietafel, ze kreeg een spinale ruggenprik. We hadden net op school uitgezocht, dus het was erg gaaf om het in praktijk te zien. Het was erg gaaf om te zien hoe de buik werd opgesneden laag voor laag, om zo bij de baby te komen. Het was een bijzonder gezicht om te zien hoe het hoofdje eruit kwam. Het verliep best snel, de baby zijn neus en mond werd leeggezogen en begon daarna te huilen. Het is een gezond jongetje, het was echt prachtig om te zien.

Het babytje is vervolgens weggebracht om schoongemaakt te worden, terwijl de chirurg de huidlagen van de buik dicht naaiden. Ik ben met het babytje mee gegaan en nog even bij hem gezeten. De huid was nog erg licht van kleur maar hij had al best veel krullend haar. Hij werd schoongemaakt met olie en verwikkeld in een doek, zodat de moeder de baby kon zien.

In de middag nog aan school gewerkt en lekker rijst gemaakt. We hebben al 4 dagen geen water, dus douchen, de afwas doen of de normale was kan helaas niet gebeuren. De keuken is net als in een studentenhuis nu. Maar douchen kunnen we nog met het water uit de put. Ik merk gelijk hoe fijn het is om elke dag water uit de kraan te laten komen. Het is toch ook wel een van de bijzondere ervaringen in Ghana dus ik zou het niet willen missen.

8-6-2016

Tweede dagje op maternity, ik heb er echt al zin in. Tot 9 uur meegelopen met de taking up en de ochtendzorg, er was een moeder met de begin fase van een bevalling. De bevalling verliep ineens erg snel, dus ik heb er helaas niet bij kunnen zijn maar het is een gezonde jongen geworden. Om 1 uur was er opnieuw een moeder met 6 cm ontsluiting, ik wilde graag bij de bevalling zijn dus Brenda en ik hebben gewacht. Om kwart over 2 had ze genoeg ontsluiting om te bevallen, het was zover mijn eerste natuurlijke bevalling! Ze is naar de verloskamer gebracht en op een speciale bevallingstoel gelegd met allebei haar benen in voetsteunen omhoog. De vrouw was erg uitgeput door de lange ontsluiting dus puffen en persen was niet genoeg, dus ze moest ingeknipt worden. Daarna kwam al snel het hoofdje van het kind en kwam de rest van het lichaampje naar buiten. De navelstreng zat om het nekje heen dus moest snel worden doorgeknipt. Het is een gezond jongetje geworden en hij is om kwart voor 3 ter wereld gebracht.

De eerste twee werkdagen waren al geweldig en ik zal ze niet snel vergeten. Ik ben benieuwd naar de aankomende weken op deze afdeling, ik heb er ontzettend veel zin in! ik hoop nog meer bevallingen en keizersnedes te zien de komende weken. Het is echt een bijzondere ervaring om mee te zien en ik ben echt blij om het allemaal mee te mogen maken!

Ik houd jullie snel weer op de hoogte van het leventje in Ghana!

Liefs, Kyrea