The first days in Ghana!

21 april 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal,

Maandag was het dan zover, we gingen naar Ghana! Op Schiphol heb ik afscheid genomen van mijn familie en vriend, dit is niet mijn sterkste punt. Ik vond het best moeilijk maar ik had ook zin in de reis, dus het was een dubbel gevoel.

Om 15:35 vertrok het vliegtuig van Schiphol naar Accra, de vlucht duurde 6 en een half uur. Het vliegtuig was erg luxe, je kreeg goed te eten en te drinken en je kon met een scherm voor je films en series kijken. Zo ging de tijd ook best snel, ik heb 2 films gekeken, 1 aflevering van mijn serie en gekaart met Brenda. Het uitzicht vanuit het vliegtuig was erg mooi, je kon de Pyreneeën zien en er werd omgeroepen toen je boven Parijs vloog.

Om 22:00 zijn we aangekomen op het vliegveld in Accra, toen we het vliegtuig uit stapte kwam de warmte al gelijk op ons af dat we onze truien maar uit deden. Op het vliegveld moesten we wachten op de stempel en de koffers, dit ging niet heel snel en we moesten vaak ons paspoort laten zien met de stempel erop zodat we het vliegveld af konden. Buiten stond Ashley, die begeleidt ons in Ghana, ons op te wachten en bracht ons naar de taxi. Michael was de chauffeur van de taxi en bracht ons naar het hotel New Haven in Accra. Het was druk op de weg, er reden veel auto’s en toen we stonden te wachten kwam er tussen de auto’s een man voorbij zittend op een skeetboard te bedelen voor geld of eten. Toen we aankwamen in het hotel, hebben we even iets gedronken en gingen daarna naar de kamer. Het was erg warm in de kamer en geen airco, maar wel een waaier. De waaier zorgde er nog wel voor dat de kamer een beetje koel werd want het was erg benauwd om er in te slapen, de eerste nacht was dan ook niet lang voor ons.

Het is best warm in Ghana, overdag is het 35 graden en in de nacht al gauw 25 graden. Dit maakt de nachten wel warm dus slapen zonder een waaier lukt bijna niet. Ook het water uit de kraan kan je niet drinken, dus je drinkt voornamelijk uit flessen. We hebben ook zakjes water, deze kan je overal kopen maar deze smaken niet heel lekker.

19-4

Na het ontbijt werden we opgehaald door Michael en zijn we naar de Accra Mall gegaan. We hebben eerst ons Nederlandse geld omgewisseld naar Ghanees geld, 1 euro is 4,20 cedi in Ghana. We hebben een Ghanese simkaart gehaald, hiermee kan je makkelijker bellen naar Ghanese nummers en kan je met beltegoed ook internet op je telefoon gebruiken. We zijn naar de supermarkt gegaan om eten voor onderweg mee te nemen, soms is het verkeer zo druk dat je uren over de reis doet dus het is handig om te lunchen in auto. Het eten lijkt in cedi best duur maar als je het omrekent naar euro’s, valt het mee. We zijn na het winkelen door Michael naar Ada-Foah gebracht, dit duurde net is langer dan 2 uur. De omgeving is erg mooi, veel palmbomen en niet veel huizen. Je ziet om de paar meter staat weer een huis, niet alle huizen zijn helemaal klaar dus sommige huizen zijn nog in de bouw. De weg naar Ada-Foah was voor een gedeelte verbeterd, het was goed te doen met de auto. De weg aar Ada-Foah is 1 lange weg en gaat alleen maar rechtdoor. Voor Ada-Foah ligt het dorpje Big Ada, hier zijn de wegen niet zo goed en zitten vol met gaten. Het dorp zelf is er mooi, je ziet veel bomen maar ook veel armoede.

We zijn naar de naaister gegaan om de kledingmaten op te meten voor het uniform, dit is het uniform dat je aan hebt in het ziekenhuis.

Het huisje waar we verblijven heet het Bana House, hier verblijven we met 7 andere studenten van verschillende scholen en opleidingen.

Toen we klaar waren met uitpakken, gingen we naar Swagger Beach. We gingen hier naartoe op de motor, ze rijden veel door het dorp en het is erg makkelijk vervoeren. Bij Swagger Beach hebben we met z’n allen iets gedronken en elkaar leren kennen. Hierna zijn we verderop in de straat uit eten geweest en later wat gedronken bij de stamkroeg, hier komen de andere studenten vaak.

20-4

De nacht was nu iets beter dan de vorige, door de ventilators is het goed te doen in de kamer. Overdag was het erg warm en benauwd, het was rond je 33 graden maar het voelde warmer aan. Iedereen had het warm, ook de Ghanese mensen zaten erg te zweten. In de ochtend zijn we met Ashley naar het ziekenhuis gegaan om kennis te maken met de dokter en de hoofdzuster. Toen we aankwamen in het ziekenhuis zag het er druk uit, de wachtkamer voor de OPD en emergency. Op deze afdeling worden de controles van de patiënten gemeten en worden er mensen met spoed geholpen, bijvoorbeeld bij malaria of een ongeluk. A het gesprek met de hoofdzuster, zuster Vivian, kregen we een rondleiding door het ziekenhuis en hebben we kennis gemaakt met een aantal collega’s.

Hierna zijn we met andere studenten met de motor naar River Side, daar hebben we een boottocht gemaakt naar een ander dorp. Daar zijn we naar een grote markt gegaan, hij was erg druk en groot. Er zijn veel kraampjes die lappen stof verkopen, dit heet een klof. Hier mee kan je kleding laten maken bij een naaister of gebruiken als doek waar je op je kan liggen. De stoffen zijn in heel veel verschillende kleuren en patronen, het ziet er erg leuk uit!

Na de markt zijn we naar Meet me there geweest, het is paradijselijke plek aan de zee met een bar. Het heeft een gezellige en rustige sfeer daar, je kan daar ook verblijven in een hotel kamer. Om 5 uur gingen we weer terug varen naar Accra, als het donker is word varen over de rivier moeilijker en gevaarlijker.

In de avond hebben we met nog een student zelf gekookt, de andere gingen nog ergens anders eten.

Morgen gaan we nog een rustig dagje plannen, de dag daarna gaan we beginnen met stage. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat! Jullie horen weer snel van mij.

Liefs, Kyrea

1. Kimberly:
    21 april 2016
    Leuk verslag Kyrea!! Ik blijf je volgen =)
    Zet um oppp daaar. Xx
  2. Maurice en Miranda:
    21 april 2016
    Indruk wekkend wij blijven jou volgen
  3. Marieke:
    Dag Kyrea,
    Ik heb de link naar je website met reisverslagen gekregen van je klasgenoten, omdat ik benieuwd was hoe het met jou (en Brenda) gaat. Ik lees dat je inmiddels een beetje bent geacclimatiseerd in Ghana en ik wens je heel veel succes met je stage! Take care!
    Marieke (docent Engels)
  4. Wanda:
    22 april 2016
    Leuk verslag Kyrea. Je heb al best veel gedaan. Succes!
  5. Mams:
    22 april 2016
    Super leuk schat om zo te lezen wat je al meegemaakt heb. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.