Time flies when you're having fun

15 mei 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo Allemaal,

Wow de tijd gaat echt snel, deze week is alweer de laatste week dat we op emergency werken en dat we al bijna 4 weken hier in Ghana zijn. Ik kan soms nog steeds niet geloven dat ik hier ben, het voelt vertrouwd om hier te wonen maar soms voelt het nog onwerkelijk. Het is echt een prachtig land en het uitzicht is zo mooi!

De week ging erg snel voorbij voor mijn gevoel, ik heb veel dingen mee gezien en gedaan deze week!

9-5-2016

Maandag stond ik op emergency maar het was druk dus ik heb eerste samen met Brenda op de OPD gestaan. Het was de eerste keer dat we samen op een afdeling stonden, dat we de zelfde handelingen uitvoerden. Het was na een uurtje al weer rustig dus toen ben ik terug gegaan naar Emergency, ik mocht gelijk bij iemand bloedprikken. Ze doen het hier op een hele andere manier dan bij ons thuis. Bij ons thuis hebben ze een speciale spuit die je in de huid zet, als je daar een buisje in duwt word het vacuüm in de buis vervangen worden door het bloed. Hier hebben ze deze spuiten alleen op de afdeling waar je bloed kan laten prikken. Wij gebruiken normale optrekbuisjes van 5 ml, waar je ook medicijnen mee kunt opnemen en aan iemand kan geven. Je doet de naald in het bloedvat en trekt aan de stamper zodat je het bloed kan ophalen uit het vat. Vervolgens maak je een bloedbuisje open en spuit je het bloed in het buisjes zodat het kan mengen en afgegeven kan worden voor onderzoek.

Na stage ben ik naar Nancy gegaan, ik had een nieuwe klof gekocht en hier wil ik een jurkje van laten maken. Ik ben erg benieuwd hoe het jurkje gaat worden!

10-5-2016

Het was een benauwde dag vandaag, het was een hele warme dag vandaag. Later op de ochtend ging het erg hard regenen en waaien, het was echt even lekker hierna voelde het gelijk weer beter buiten. Hier is het meestal bewolkt, als het hard gaat waaien komt is het vaak dat het snel daarna de regen. Met een kwartier kunnen de straten vol met plassen staan en is alles modderig.

Ik heb vandaag op de OPD gestaan, het was niet heel erg druk en de collega’s waren het meeste van de tijd weg. Ik vind dat altijd wel fijn dan ben je heel de tijd bezig, alleen niet iedereen kan goed engels verstaan dus er ontstaan soms wat miscommunicaties.

Door dat het in de morgen had geregend was het light off toen we thuis kwamen, dit duurde tot een uur of 7. We hebben die avond in het donker gekookt en gegeten, we hadden door het huis kaarsen gezet om de kamer te verlichten. We hadden die avond aardappelen met paprika met ei uit de oven en lekkere tomatensoep gegeten, het was echt heerlijk!

11-5-2016

Vandaag stond ik in de dressingroom, dit is een kamer waar de mensen worden geholpen met wonden. Naast de dressingroom zijn nog drie dokterskamers, hier worden de patiënten geholpen met problemen die niet spoed zijn net als de huisarts bij ons. De dressingroom is elke maandag, woensdag en vrijdag open van 8 uur in de morgen tot dat de laatste patiënt is geweest. Ik vind de dressingroom altijd erg interessant, je kan veel doen en je ziet erg veel. ik heb die dag 8 verschillende wonden behandelt! 3 decubitus wonden bij de enkels, ze hebben hier wel grote wonden en lastig om goed schoon te krijgen. Ik heb 2 keer hechtingen mogen schoonmaken en verwijderen, dit had ik nog niet gedaan dus ik vond het erg leuk om te doen. Ik heb 2 mensen behandelt die een stukje vinger of de nagel miste, het is best een lastige plek om schoon te maken omdat het snel vies word daar. Rond een uur of 10 kwam er een jongetje binnen die een motor ongeluk had gehad en daar door de zijkant van zij voet helemaal open lag. De wond was erg diep, je kon het bot en de spier zien toen het was uitgespoten met water. De jongen was zelf ook erg onrustig en moest erg veel huilen, hier in de cultuur is het beschamend als je moet huilen. De moeder en broer lieten ook wel blijken dat ze niet wilde dat hij ging huilen. Ik vond het erg moeilijk om te zien, ik zie het niet vaak dat ouders zo reageren. De jongen kreeg een plaatselijke verdoving en ik heb de arts geholpen om de hechtingen te zetten! Ik vond het echt heel gaaf om te doen en om dit mee te maken!

Na 12 uur was de laatste patiënt klaar en heb ik verder geholpen op emergency. Het was vrij rustig op de afdeling er kwamen geen nieuwe patiënten meer binnen. Ik heb geholpen met medicijnen geven en aan het einde van de middag was er een infuus uit de hand van een mevrouw gegaan. Ze moest nog medicijnen krijgen dus ze moest een nieuwe infuus in haar hand krijgen. Ik wilde het proberen maar haar aders waren moeilijk te zien dus het is helaas niet gelukt. Een andere zuster heeft het toen ook geprobeerd maar bij haar lukte het ook niet, dus heeft een andere collega hem gezet.

Op woensdag is er altijd markt in Ada-Foah, we zijn met een aantal meiden hier naartoe geweest. Het is geen grote markt in ada maar er gaan altijd wel veel mensen naartoe. We hadden nog gekeken voor nieuwe kloffen, ik heb best leuke kloffen gezien maar ik wil nog even verder kijken.

Ik heb in de avond voor het eerst op straat indomie gegeten, dat zijn noodles met worst, ei en groenten. Het was erg lekker dus ik ga het zeker vaker proberen, ik had alleen nog yam geprobeerd op straat.

12-5-2016

Vandaag konden we iets langer op bed liggen, we mochten iets later beginnen in het ziekenhuis omdat we naar de community gingen. De community is dat je naar een armer dorpje gaat om baby’s te wegen of te injecteren. We wilden om 9 uur gaan vertrekken uit het ziekenhuis, maar het was erg bewolkt en het gingen regenen. Het heeft best lang geduurd voordat de regen voorbij was dus het was ook erg modderig. Hierdoor konden we niet meer naar de community en zijn we rond 10 uur naar huis gegaan. Ik vond het wel jammer want het leek mij erg leuk om te gaan maar volgende week gaan we wel mee. Brenda en ik waren nog even naar Kaseh gegaan om te gaan pinnen en zijn toen door naar huis gegaan. Het was heel de dag light off omdat het eigenlijk bleef regenen en het water was ook afgesloten. Voor de wc en water hebben we water uit de put gehaald in de tuin en dit verder gebruikt die dag. Percy had in de middag ook weer lekker spaghetti gekookt voor ons omdat we met zn alle thuis waren. In de middag heb ik niet veel gedaan, ik was best moe dus ben even bij gaan komen. In de avond hebben we lekker kippensoep gemaakt, dat had ik lag niet op en het was echt heerlijk! De ouders van een huisgenoot hadden onder andere honig zakjes om soep te maken mee genomen.

13-5-2016

Vandaag was er een verbouwing in het ziekenhuis, de OPD en emergency werden geverfd. Alles spullen van de dokterskamer, emergency en OPD stonden buiten. Onder een afdak bij de parkeerplaats stonden de doktertafels en OPD met allemaal schermen of lakens er tussen, dit was om een beetje overzicht te houden. De patiënten die binnen komen voor de emergency werden gelijk door gestuurd naar de IPD en de andere patiënten zaten buiten te wachten tot ze werden geroepen voor de dokter. Er was niet veel te doen op de emergency dus Brenda en ik hebben een paar uur op de OPD gewerkt.

Het was de laatste dag dat we werkte op de afdeling, vanaf maandag gaan we werken op de IPD. Ik heb er zin in, ik ben benieuwd wat we kunnen doen op de afdeling en hoe de collega’s zijn. Na drie weken heb je best een leuke band met je collega’s en dan ga je alweer afscheid nemen, dat was best wel jammer. Maar een nieuwe uitdaging vind ik ook altijd wel weer erg leuk, dus ik ben benieuwd!

In de middag heb ik mijn jurkje opgehaald, hij is echt heel erg leuk geworden! Het is een jurkje geworden met korte mouwen, bovenin iets strakker en onderin valt hij los.

14-5-2016

Het is weekend, de week ging snel voorbij! De bedoeling was om uit te slapen, maar dat gaat niet altijd hier dus ik was al vroeg wakker. Ik vind het niet erg want je hebt nog veel aan je dag als je vroeg wakker bent. In de morgen heb ik de was nog gedaan en later in de middag zijn we met een paar andere meiden naar maranatha gegaan. Het waaide wel hard dus echt zonnen lukte niet helemaal, het zand deed best zeer aan je lichaam als je op de grond lag. We hebben daar nog even gezwommen, het is aan de rivier. Je moet nog best een stuk je door het water voordat je echt diep in het water bent, maar de stroming is best sterk want de zee begint aan de zijkant van de rivier.

Er was een andere jongen aan het zwemmen maar die onderschatte de golven best en kon niet meer naar de kant zwemmen. Hij was echt ver het water in en het lukte niet meer om naar het andere eiland te zwemmen, mensen van maranatha hebben hem toen uit het water gehaald met de boot.

We hebben op maranatha gegeten en nog een drankspelletje gespeeld, het was niet heel druk maar wel gezellig. Rond 12 uur zijn brenda, ik en nog twee meiden naar huis gegaan met de boot. Er was een feest in Tjarley korpey, daar zijn we nog naartoe gegaan. Het was druk en erg gezellig, het is een feest was in het hotel bij het zwembad. We zijn tot 4 uur hier gebleven en toen veilig thuis gebracht met de motor.

Vandaag was even bijkomen van de vorige avond, het was wel erg gezellig. In de morgen rustig aan gedaan en later in de middag naar Aqua Safari Resort gegaan. Het is een hotel in Big Ada, het is een van meest bekende hotel van Ada. Het hotel is erg luxe, het is een beetje afgelegen maar het terrein is echt prachtig. De huisjes zijn erg netjes, het hele hotel was opgeruimd en verzorgd. Er waren paarden, ezels en flamingo’s in de vijver. We hebben met z’n vieren op het terras gezeten en even iets gegeten en gedronken. Het terras is aan de Volta Rivier, je kan gaan jetskiën en varen over de rivier. In het hotel zitten wel veel rijke mensen en ze gedragen zich ook wel dat ze veel geld hebben. Het personeel is erg aardig en erg netjes. Ze maakten alles gelijk schoon van de tafel of haalde gelijk alle borden tafel. Later hebben wij een fotoshoot gehad, dit deden we door het terrein van het hotel zelf. Het is voor reclame voor het hotel, ze gaan het gebruiken voor hun website. Het was super leuk om te doen en de foto’s krijgen we morgen dus ik ben heel erg benieuwd hoe ze zijn geworden.

Ik ga afsluiten want morgen begint de eerste dag op onze nieuwe afdeling, ik ben echt benieuwd! Ik heb wel zin in een nieuwe uitdaging en meerdere afdelingen van het ziekenhuis te zien en nieuwe dingen te leren!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Kyrea

1. Mams:
    16 mei 2016
    super leuk weer om te lezen xx
  2. Wanda:
    16 mei 2016
    Gewéldig om te lezen Kyrea.
    Wat een avonturen maak jij mee.
    Zien we dat jurkje nog op een foto
  3. Jeannette:
    18 mei 2016
    Erg leuk om je reis- en verblijfsverslag te lezen. Je doet veel ervaring op en je maakt spannende dingen mee. Leuk hoor. Het is goed te merken dat je het naar je zin hebt. Tot de volgende keer. Doei