Another week in Ghana!

9 mei 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo Allemaal,

Het is alweer week 3 dat ik in Ghana zit, de dagen vliegen voorbij! Vorige week maandag hadden we nog een dag vrij omdat ze hier een feestdag hadden, de rest van de week zijn we weer verder gegaan met stage. Hier een update van de afgelopen dagen in Ada-Foah!

3-5-2016

Dinsdag ging de wekker weer om 6 uur om naar stage te gaan, voor Brenda en ik was het een gewone stage week. De andere meiden van het Bana House gingen op vakantie dus Brenda en ik hebben het huis een paar dagen voor ons zelf. In de morgen gingen we naar stage en stond ik op emergency. Het was best druk op de afdeling, alle bedden waren bezet en er waren meerdere bedden bij gezet op de gang, hierdoor konden er meer patiënten worden opgenomen. Ik heb veel kunnen doen die dag, ik heb veel kunnen regelen voor de patiënten en een aantal handelingen uitgevoerd. Ik heb die dag een mevrouw geholpen met onder andere bloedprikken, medicijnen ophalen en wat te eten voor haar kopen, mevrouw was daar zo dankbaar voor dat ze wilde dat ik iets lekkers voor mezelf kocht. Ik kon het niet aannemen van haar, ze hebben niet veel geld maar willen ze wel iets voor mij betalen. Ik vond het super lief maar het voelde niet goed om het aan te nemen. De mevrouw vond het niet erg, maar het is iets ghanees dat ze snel iets voor je willen betalen.

In de middag was ik nog even naar Kaseh gegaan om een boodschap te doen, ik was mee gereden met een van de dokters uit het ziekenhuis want hij moest ook naar Kaseh. Het was de eerste keer dat ik een automatische auto, die nog geen gebroken ruit had, heb gereden. \

In de avond hebben we lekker nashi gegeten met Brenda en Percy.

4-5-2016

Woensdag stond ik op de OPD, de tijd gaat altijd snel omdat je eigenlijk bezig bent gegevens controleren. Niet iedereen van de mensen kunnen goed Engels verstaan, dus als ik ze om roep kijken mensen vaak erg verbaasd of lachen om het accent. Als mijn collega het op de zelfde manier oproept komen ze vaak gelijk, vaak gebruik ik ook mijn handen tijdens het praten zodat ze snappen wat ik bedoel. Zo was er ook een vrouw gekomen op de verkeerde naam, ik controleerde de naam, ik liet de folder zien en ze zei dat dit goed was. Later bleek dat het de verkeerde vrouw was en dat haar folder kwijt was, de mevrouw had haar folder op de desk laten liggen. Ik heb nog een keer de controles gecontroleerd en kon ze daarna na de dokter.

Na stage zijn we naar River Side gegaan, zijn we met de boot over de rivier gevaren richting Meet Me There. Een van de meiden uit het Bana House was jarig en we gingen het vieren in Meet Me There.

Op woensdag is het altijd markt daar, dus zijn we eerst over de markt gelopen. Er zijn veel kraampjes met verschillende soorten kloffen, meer dan bij ons in Ada-Foah. De vorige keer zag ik nog een leuke klof hangen maar toen had ik al een andere gekocht, gelukkig hing hij er nog dus heb ik 2 yard gekocht. Hier ga ik geen jurk of rok van maken, want de stof is gewoon erg mooi als een kleed. Dit is makkelijker om mee te nemen dan handdoek, het is niet zwaar en het droogt snel op. In de avond hebben we bij Meet Me There gegeten en de cadeaus gegeven. De dag daarna hadden we gewoon stage dus brenda, ik en nog iemand uit het Bana House zijn met de boot terug gegaan.

5-5-2016

Donderdag stond ik weer op emergency, het was niet zo druk als dinsdag. Er waren ook veel leerlingen dus we konden niet heel veel doen die dag. Er kwam vroeg in de morgen wel een oudere vrouw naar binnen maar het ging niet zo lekker met haar. Ze reageerde nergens op en lag heel de te slapen. We hebben een katheter ingebracht en de dokter heeft een maagsonde in gebracht zodat ze wel voeding binnen krijgt. De katheters en maagsondes zijn vaak maar 1 maat en die zijn erg groot, de verhoudingen hier zijn ook anders dan in Nederland. Ze hebben hier ook geen sondevoeding met voedingsstoffen, de familie maakt eten en wij geven het via de sonde in het ziekenhuis.

Na stage zijn we naar Nancy gegaan, ik had nog stof over van mijn rok en ik heb hier een tas van laten maken. Hij is erg leuk geworden en best groot dus erg handig voor in het weekend!

In de avond hebben we lekker makkelijk gegeten, we hadden een omelet gemaakt met toast. Later zijn we naar café freedom gegaan, de meid die jarig was had een chocoladetaart gekregen. Het was een erge lekker taart, het was wel even geleden dat ik een chocoladetaart op had.

6-5-2016

Vrijdag was weer de laatste stagedag van de week, volgende week nog een week stage op de emergency/OPD en dan gaan we naar een nieuwe afdeling. We gaan dan naar de IPD, dit is een afdeling waar de mensen worden opgenomen die langer in het ziekenhuis moeten blijven. In de morgen zijn we eerst naar een presentatie gegaan over mental illnes and mental health, het was erg interessant. Het gaat over psychose en neuroses, de leerling die het uitlegde deed ook alles met voorbeelden dus het was erg goed te volgen. Iedere vrijdag doen ze een presentatie geven over een ander onderwerp, veel verpleegkundige en artsen komen hier naar toe. Als de presentatie voorbij is kan je vragen stellen over het onderwerp, sommige mensen vragen aparte vragen. De dag ging ook erg snel voorbij, ik was heel de tijd wel bezig. Na stage zijn we met nog een collega naar Kaseh gegaan, iedere vrijdag is er markt in Kaseh. De markt is niet zo groot als bij Meet Me There, maar het is wel druk op de markt. De kraampjes staan altijd dicht bij elkaar en vaak met de zelfde spullen tegenover elkaar.

We hebben allebei nog een klof gekocht, hier gaan we een jurk van maken.

In de avond was het niet zulk lekker weer dus hebben we gezellig een filmavondje gehouden.

7-5-2016

Het is alweer lekker weekend, de stage week was best vermoeiend dus het was lekker om een rustig weekend te houden. Het was wel erg warm, om 2 uur ’s nachts was het light off tot 10 uur in de morgen. In de morgen kwamen we er achter dat er kleine beestjes in de kamer liepen. Deze heb je ook veel in de keuken, ze zijn erg klein en het zijn er erg veel. Ze liepen via de deur naar de muur naar de kast, we hebben de kast ingespoten met verdelgingsspray en heel de dag onze kamer laten luchten. We zijn in de middag lekker gaan afkoelen in het zwembad bij het Peace Hotel, het was niet druk en het weer was heerlijk. Het is altijd lekker rustig bij het zwembad en het uitzicht was ook erg mooi. In de middag had percy spaghetti gemaakt, dus in de avond hebben we lekker wentelteefjes gemaakt. We variëren veel met het eten, dus elke avond proberen we wel iets nieuws en het is erg lekker! Later op de avond zijn we naar swaggerbeach en café freedom gegaan met Ashley en Desmond, we hebben gezellig wat gedronken.

8-5-2016

Zondag wilde ik proberen te gaan uitslapen maar dat was niet zo’n groot succes. Om 6 uur al weer klaar wakker, uitslapen is niet mijn hobby. Ik heb om half 7 mijn was gedaan, de honden waren ook nog buiten dus die zijn er gezellig bij komen zitten. Verder heb ik de keuken schoongemaakt, het huis en de kamer geveegd en gedweild. Voor mijn gevoel gaat de dag altijd snel voorbij maar omdat het 2 uur tijdsverschil is met Nederland, heb ik soms nog het gevoel dat het later is dan het eigenlijk is. Ik vind het wel fijn, je kunt nog veel doen met je dag. Om 10 uur gaan ontbijten met Brenda en in de tuin gelezen. De zon kwam moeilijk door maar we zijn in de middag nog naar swaggerbeach gegaan en later kwam het zonnetje nog. In de avond lekker aardappelen gegeten en lekker rustig aan gedaan.

Morgen begint weer een nieuwe stageweek dus ik ga lekker naar mijn bed! Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Kyrea

1. Diana:
    13 mei 2016
    Hey Kyrea!
    Wat een leuke updates geef je! Fijn dat je het naar je zin hebt :)
    Succes verder met het opdoen van ervaringen en heel veel plezier gewenst!
    Liefs, Diana (&Mark)