Kingsnight in Ghana!

3 mei 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal,

Hier heb ik weer een update van een aantal dagen in Ada-foah over wat er allemaal is gebeurd!

26-4-2016

Dinsdag hebben we onze eerste regenbui gehad, het was hard nodig want het was buiten erg warm en benauwd met 32 graden. De regenbui was niet heel groot, maar het heeft eerder geregend dus de kuilen in de weg stonden vol met regenwater. De rest van de dag was het weer normaal weer, erg warm met 33 graden en een felle zon.

Ik heb die dag stage gelopen op de afdeling OPD, hier controleren we de gegevens van de mensen. De mensen gaan zich eerst melden bij de balie, daar krijgen ze een patiënten folder of geven de meegenomen folder af. Hier wordt ingezet dat ze zich hebben aangemeld, ze leggen de folder in de bak die bij de OPD ligt en wachten tot dat wij ze omroepen. Wij noemen de mensen bij naam en controleren de vitale functies. We schrijven in hun folder het gewicht, de bloeddruk en temperatuur, dit doen we zodat de dokter later kan zien of er iets afwijkt met de vorige gegevens en hoeft hij ze niet meer uit te voeren. Als de bloeddruk te hoog of te laag is worden ze vaak al doorgestuurd naar emergency of worden ze onderop de stapel gelegd zodat ze eerder aan de beurt zijn. Bij koorts krijg je of paracetamol gelijk of wordt je door gestuurd naar de emergency om een malariatest te doen. is deze test negatief wordt er gelijk bloed geprikt en naar het lab gestuurd zodat de mensen zo snel mogelijk worden geholpen.

Het was druk op de emergency, er kwamen veel mensen met langs met klachten die dag. Ik heb die dag gewerkt met een andere stagiaire en Grace (wij kopen vaak groente bij haar winkel in het dorp). In de middag kwamen er veel kinderen om de controles uit te voeren, bij kinderen meet je alleen de temperatuur en het gewicht. Bloeddruk meet je vanaf 18 jaar. In de middag kwam er een jongetje langs voor de controles en hij wilde niet meer terug naar zijn moeder. Het was heel leuk, hij bleef langs komen en liep overal mee naartoe. Als ik even dingen ging wegbrengen of vragen liep hij achter mij aan. Zijn moeder vond het erg leuk, ze maakte veel foto’s van ons. Aan het einde van de middag kwam hij op schoot zitten tot dat mijn dienst erop zat, hij vond het niet leuk om terug te gaan naar zijn moeder en wilde eigenlijk niet dat ik weg ging.

Toen ik thuis was heb ik de was gedaan, we waren een weekendje weg geweest dus ik was lang bezig tot dat alles weer schoon was. Hierna kwamen Marleen en haar vriend langs, Marleen heeft project Dodzi gestart, met de tweeling waar ze nu voor zorgen. Het is een hele leuke tweeling, het zij twee meisjes van 8 maanden oud. Doordat het niet zo lekker met ze ging zijn ze nog niet echt volgroeid naar een baby van 8 maanden, ze zijn ook nog erg dun dus hebben nog een kleinere maat van kleren. Je merkte ook wel dat ze niet lekker waren want ze waren nog best warm en een van de meisje moest sneller huilen. We hebben de baby’s met een klof op onze ruggen mogen dragen, net als de meeste moeders hier doen. het was apart om mee te maken, je hebt het gevoel dat ze kunnen vallen maar ze zitten goed vast in de klof. Het is wel makkelijker voor thuis, je kan veel meer doen en de baby’s vinden het fijn om op de rug van de moeder te liggen.

27-4-2016

Woensdag is het in Nederland koningsdag maar in Ghana vieren ze dat niet dus ik heb wel stage gelopen. Ik heb op emergency gestaan, het was niet erg druk. Er waren 2 mensen op de afdeling in het begin van de morgen. Later op de ochtend kwamen er twee kinderen met malaria binnen, hierbij heb ik de malariatest uitgevoerd. Het is soms best lastig, sommige kinderen vinden het niet erg om een blank persoon te zien en andere zijn er echt bang voor. Ze vonden de naalden niet fijn dus gingen ze sneller huilen en hun armen terug trekken. In de cultuur mogen kinderen eigenlijk niet huilen dus worden ze hier snel op aangesproken of krijgen een tikje van de ouders. Ik vind het zelf moeilijk om te zien omdat ik dit niet gewend ben.

Na de pauze heb ik voor het eerst een infuus mogen zetten bij een van de patiënten, het ging 1 keer goed gelukkig! De huiden en aders zijn heel sterk en moeilijk te zien dus het was wel even zoeken. Ook met de spullen was het anders werken, ze hebben hier geen stuwband maar gebruiken een flexibel plastic buisje om de het bloed te stuwen. Qua hygiëne zijn ze ook niet veel bezig, ze hergebruiken de naalden vaak als het niet gelijk lukt en hebben bijvoorbeeld ook geen pleister dus gebruiken ze tape. Dit is moeilijker te plakken en de infuus is niet altijd goed strak zodat hij soms niet goed meer zit. Maar ze hebben ook niet alle spullen in het ziekenhuis zoals hier dus dat is ook wel te begrijpen.

Voor de rest van de middag was het rustig en heb ik veel schoongemaakt op de afdeling. Er zijn ook veel leerlingen van de school hier, dus we staan met erg veel personeel nu. Soms 3 man voor 1 patiënt en iedereen wilt wat doen dus het is ook veel verdelen. Maar met zoveel man is het ook wel erg gezellig dus de tijd ging snel voorbij!`

28-4-2016

Donderdag was het erg benauwd in de morgen en de lucht voelde ook aan dat het moest gaan regenen, het was erg bewolkt. Die dag stond ik weer op OPD, het was druk dus we waren met nog 1 leerling, collega en soms nog een extra leerling erbij. We moesten aan de mensen extra dingen vragen voor in de patiënten folder: drinkt/rookt de patiënt, zo ja, zou diegene proberen te stoppen. De meeste mensen verstaan niet goed Engels dus als ik de vragen vroeg, moest de collega in het Ghanees navragen. Als de mensen het wel verstonden voor de helft zeiden ze ook niet altijd wat ze bedoelde, dus zeggen dat ze drinken en vervolgens drinken ze niet, dus dat is nog wel lastig soms. Veel mensen hier drinken en roken helemaal niet, de meeste vinden het vies of kijken geschokt als je het vraagt en schudden dan hard nee haha.

Later de ochtend ging het heel erg hard waaien en regenen, dit bleef doorgaan tot het einde van de middag. Het was gelijk donker bij de OPD, de lampen stonden niet aan in de hal dus je kon moeilijk zien wat je schreef of las. Door de regen waren de zandpaden erg glad dus dit maakte het wel moeilijke met rijden met de motor.

Door de regen was de stroom uitgevallen en was er voor 2 uurtjes light off in het huis en later was het water ook eventjes weg.

29-4-2016

Vrijdag was de laatste stagedag van de week, 5 dagen stage lopen is best pittig in dit warme weer. Op emergency was het rustig, er lagen 2 kinderen met malaria en 1 kind met een auto-ongeluk. Op mannen en vrouwenafdeling lag er 1 patiënt. Ik heb die dag voornamelijk medicatie klaar gemaakt voor de mensen. Medicatie klaarmaken doen ze hier zonder handschoenen, dit vind ik zelf niet heel prettig omdat je veel medicatie en antibiotica ’s op de handen krijgt en je lichaam dit opneemt via de huid. Maar als je er iets van zegt luisteren de meeste collega’s niet echt naar en ze willen niet dat je handschoenen gebruikt. De steriliteit is in het ziekenhuis niet erg hoog, ze gebruiken vaak de zelfde spullen maar nemen ook niet echt de tips aan die we ze vertellen. Ik heb nog wel iets kunnen uitleggen over een infuuszak te ontluchten zonder veel medicatie te verspillen, hier stonden meerdere collega’s wel voor open gelukkig.

In de avond zijn we naar Maranatha gegaan met de meiden en de familie van een huisgenoot. Maranatha is aan het water met een bar waar je kunt eten en rietenhutjes waar je kunt slapen. Het is dichtbij de zee dus als je een klein stukje loopt naar het strand zie je de golven al. De boomstammen van de palmbomen die daar staan zijn geverfd met verschillende kleuren, vaak rood, blauw en geel. Het is een heel leuk gezicht om te zien en het uitzicht is echt prachtig. De weg er naartoe was ook heel bijzonder, we gingen op de scooter door dorpjes door hele dunne gangetjes. We moesten ook nog een stukje lopen door andere dorpjes daarvoor, al gelijk kwamen er kinderen op ons af en liepen met ons mee. In de avond hebben we daar gegeten en wat gedronken, er staan daar ook speakers dus er stond ook muziek op waar we later met z’n allen op gingen dansen. De meeste jongens hier kunnen beter dansen dan de meiden, ze zijn erg lenig.

De avond daarvoor was het vollemaan dus deze avond was er geen maan in de lucht. De sterren kon je wel erg goed zien nu, ze waren heel er helder en het waren er erg veel. Het was een heel mooi gezicht om te zien. Brenda, ik en Ayse bleven niet slapen op maranatha dus wij zijn ’s avonds met de boot terug gegaan naar het banahouse.

30-4-2016

Zaterdag was het eindelijk weekend dus we hebben geprobeerd uit te slapen, door stage en de hitte word je best moe en loom. Ik was in de morgen best vroeg wakker geworden door de hitte, dus heb ik in de morgen nog maar even de was gedaan voordat het nog warmer werd. De zon was erg fel en het waaide best dus na een paar uur was alles droog. Het is best makkelijk op deze manier en het kost niet veel moeite haha. In middag nog even lekker rustig aan gedaan want aan het einde van de middag gingen we naar accra. In accra was er een feest om de verjaardag van de koning te vieren, woensdag was het natuurlijk koningsdag maar dat vieren ze hier niet. Het is ongeveer 2 uur reizen naar accra maar er was onderweg veel file. De files hier zijn hele anders, we reden op een tweebaansweg met tegenliggers en op onze rijbaan was file. Onze chauffeur van de trotro wilde iets sneller zijn, dus ging hij op een gegeven moment op de vluchtstrook van de rijbaan van de tegenliggers rijden. Het is niet echt een vluchtstrook want hij is net zo lang als de helft van een rijbaan maar het werkte wel haha. Het verkeer hier is best gevaarlijk maar zo te zien had hij het vaker gedaan, meerder bestuurders deden het op zijn manier. Hij ging naar de normale rijbaan en soms op de vluchtstrook verder rijden. We hebben er ander half uur langer over gedaan dan normaal, we gingen snel omkleden en even iets eten. Om 8 uur begon het feest maar we kwamen rond half 10 aan op het feest. Je moest entree betalen, hier zat gelijk onbeperkt eten en drinken bij inbegrepen. Het zag er erg leuk uit, het was goed geregeld! Er waren zo’n 50 Nederlanders op het feest, het was apart om weer nederlands te praten op een feest. Ze hadden ook lekkere bitterballen, frikandellen en patat dat je kon pakken. Er was een zangeres die veel nederlandse liedjes zong en tussendoor ook nog de muziek van hier, het was erg gezellig met iedereen. Later de avond zijn we nog naar een club gegaan in accra, het was best een mooie club. Het was erg netjes en we werden uitgenodigd door een groep jongens die achteraf de rekening betaalde. We stonden in de VIP room met een eigen bediende en kregen de duurste drankjes van ze. De avond was echt super gezellig met iedereen en we gingen rond 5 uur naar huis.

1-4-2016

De dag na het koningsfeest heeft niemand veel gedaan, iedereen moest nog een beetje bijkomen. We hebben rond 12 uur ontbeten in het Palomahotel, dit was een hotel dicht bij New Heaven waar we overnachtten. Na het ontbijt gingen de meeste nog even slapen, ik ben zelf naar Osu gegaan met Ayse. Dit is een soort studentenwijk bij naast accra, we zochten een paar spullen maar konden dit niet vinden. Het was ook er druk en warm dus het koste veel moeite merkte ik. We zijn later nog naar de acra mall gegaan, daar hebben we gevonden wat we zochten. Bij het hotel hebben we weer bij het Paloma hotel gegeten tot 9 uur en toen weer naar bed. De dag was toch iets vermoeiender dan ik dacht haha.

2-4-2016

Om 8 uur stonden we al op voor het ontbijt, de meiden van het banahouse gingen vandaag op vakantie dus gingen al vroeg vertrekken. De familie van huisgenoot gingen die avond ook weer terug naar Nederland, dus hebben we ook afscheid van genomen. Brenda en ik zijn alleen naar huis gegaan, wij hebben deze week stage. Maar deze maandag waren we wel vrij, het is een feestdag in ghana dus hoefden wij ook niet te werken. We waren rond half 2 thuis in bana house in ada foah. Het was erg warm dus zijn we lekker gaan zwemmen bij het Peace hotel. ’s avonds hebben we lekker ouderwetse aardappelen met worstjes en groenten gegeten met Percy.De dag daarna moeten we weer naar stage dus zijn we niet meer weg geweest die avond.

Morgen begint de tweede stage week op emergency en OPD, hierna nog 1 week en dan alweer naar een nieuwe afdeling! Ik heb er zin in, jullie horen snel weer van mij!

Liefs, Kyrea

1. Mascha Fransen:
    3 mei 2016
    Leuk dat je zo veel mag en kan doen daar.
    Geniet! X
  2. Mams:
    5 mei 2016
    Je hebt echt al veel gedaan he in die twee weken. Geweldig hoor liefs mams